Εδώ και λίγους μήνες το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) αναβάθμισε εντυπωσιακά τον τρόπο φιλοξενίας των σχολικών ιστοσελίδων και διοικητικών μονάδων. Ο καθένας, αρκεί να διαθέτει ένα λογαριασμό στο ΠΣΔ, μπορεί πλέον να κατασκευάσει μια μοντέρνα, εντυπωσιακή και υψηλών επιδόσεων ιστοσελίδα με χαρακτηριστικά που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα σε σχέση με αυτά των ιδιωτικών παρόχων φιλοξενίας.
Θα ήθελα, λοιπόν, εκμεταλλευόμενος αυτή την καινούρια υπηρεσία να αναρτήσω μια σειρά από «μαθήματα» για το πώς φτιάχνουμε μια σχολική ιστοσελίδα, όχι μόνο από τεχνικής άποψης, αλλά και σε σχέση με τη δομή του περιεχομένου. Η δικτυακή παρουσία ενός σχολείου είναι πλέον η βιτρίνα του, ο χώρος που παρουσιάζει, όχι μόνο απλά το τυπικό του (στοιχεία επικοινωνίας, προσωπικό κλπ.), αλλά μπορεί να αποτελέσει έναν κόμβο ενημέρωσης προς τη σχολική κοινότητα, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Κακά τα ψέματα, λίγο ή πολύ, όλοι… σερφάρουμε στο διαδίκτυο. Γιατί να μην είναι η σελίδα του σχολείου ένας πόλος έλξης;
Τα εργαλεία για την κατασκευή και, κυρίως, τη διαχείριση ενός ιστότοπου έχουν αλλάξει προς το καλύτερο και ευκολότερο. Δεν είναι ανάγκη κάποιος να είναι «πληροφορικός» για να πειραματιστεί. Σαφώς υπάρχουν τεχνικά στοιχεία που (σπάνια) αφορούν καθαρά τους πληροφορικούς, αλλά το κύριο κομμάτι, αυτό της τακτικής ενασχόλησης, έχει σχέση με πολύ περισσότερους, αν όχι με όλους. Ας φανταστούμε ένα πιθανό σενάριο χρήσης: ο διευθυντής ενημερώνει τη σελίδα με ανακοινώσεις, οι εκπαιδευτικοί αναρτούν εκπαιδευτικό υλικό, ενημέρωση για εκδηλώσεις, οι μαθητές, ως άλλοι δημοσιογράφοι, καταγράφουν τη σχολική καθημερινότητα ή δημοσιεύουν εργασίες, οι γονείς έρχονται σε επαφή με το σχολείο. Όλα τα παραπάνω είναι εφικτά. Δεν σημαίνει ότι όλα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού, αλλά όταν υπάρχει διάθεση κάτι καλό μπορεί να βγει.
Θα δείξω πως όλη αυτή η δουλειά γίνεται μέσω της δημοφιλούς πλατφόρμας του WordPress, ενός Συστήματος Διαχείρισης Περιεχομένου (CMS – Content Management System), που διακρίνεται για την ευκολία χρήσης του και για την τεράστια κοινότητα που το υποστηρίζει. Επισημαίνω, πως δεν μιλάω για το καλύτερο, αλλά για το πιο εύχρηστο κατά τη γνώμη μου. Το τι είναι καλύτερο ή χειρότερο είναι μια μεγάλη συζήτηση, αρκετά τεχνική ίσως, που δεν έχει καμία σχέση με ό,τι αφορά τη σειρά αυτών των αναρτήσεων. Εξάλλου, η ταπεινή μου άποψη, μετά από τριάντα χρόνια που ασχολούμαι με υπολογιστές, είναι πως «καλύτερο» είναι αυτό που σε βολεύει να κάνεις «τη δική σου» δουλειά σωστά.
Οι αναρτήσεις αυτές θα γίνονται κυρίως μέσω επεξηγηματικών βίντεο, αλλά θα υπάρχουν εμβόλιμες παρεμβάσεις με άλλου τύπου οδηγίες. Θα χαρώ ν’ ακούσω τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις σας.
Τι θα δούμε στη συνέχεια;
Στο Γυμνάσιο της Μαθητούπολης αποφάσισαν να φτιάξουν μια ιστοσελίδα για να παρουσιάσουν το σχολείο στην τοπική κοινότητα. Πρόκειται για ένα πολύ “ζωντανό” σχολείο, με πολλές δραστηριότητες, ευρωπαϊκά προγράμματα, αδελφοποιήσεις και εκδηλώσεις. Επιπλέον το εκπαιδευτικό προσωπικό έχει έντονη online παρουσία και χρησιμοποιεί σε ικανοποιητικό βαθμό τις νέες τεχνολογίες. Ο «πληροφορικός» ανέλαβε να εγκαταστήσει ένα δικτυακό τόπο από την αρχή και να τον φτιάξει, όσο το δυνατό, πιο εύχρηστο και λειτουργικό για όλους τους εμπλεκόμενους, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Γι΄αυτό και αποφάσισε χρησιμοποιήσει το WordPress, ίσως την πιο εύχρηστη πλατφόρμα διαχείρισης περιεχομένου.
Ξεκινάμε….
Το παραπάνω βίντεο είναι μια πρώτη επαφή με την εγκατάσταση του WordPress στους νέους servers φιλοξενίας του ΠΣΔ και πλέον το… Γυμνάσιο Μαθητούπολης έχει τη δική του δικτυακή παρουσία στο https://plinetpi.sites.sch.gr/ .
Φυσικά, αυτό που βλέπουμε, είναι μια πρώτη εγκατάσταση του WordPress, που αυτόματα εμφανίζει αυτό το εικονικό περιεχόμενο. Από εδώ και πέρα, βήμα βήμα, θα το φτιάξουμε όμορφο και λειτουργικό.
Σημεία που πρέπει να προσέξω
H νέα μας ιστοσελίδα είναι της μορφής onoma-xristi.sites.sch.gr, όπου onoma-xristi είναι το όνομα του λογαριασμού που διαθέτουμε στο ΠΣΔ. ΠΡΟΣΟΧΗ: η επισήμανση αυτή αφορά μόνο χρήστες (εκπαιδευτικούς, διοικητικούς κ.α.). Για τι σχολικές ή άλλες μονάδες το νέο όνομα είναι της μορφής onoma-monadas-new.pie.sch.gr, όπου onoma-monadas είναι αυτό που διαθέτουμε ήδη στο σχολικό δίκτυο και στην υπάρχουσα σελίδα. Για παράδειγμα, το 5ο γυμνάσιο Κατερίνης έχει τη διεύθυνση 5gym-kater.pie.sch.gr. Στους νέους server το όνομα της σελίδας θα γίνει 5gym-kater-new.pie.sch.gr. Φυσικά, με ένα αίτημα της μονάδας προς την τεχνική υποστήριξη του ΠΣΔ, η νέα σελίδα μπορεί ν’ αποκτήσει κανονικά την αρχική μορφή του URL της.
Στο περιβάλλον διαχείρισης PLESK μας δίνεται αυτό και ένα εναλλακτικό όνομα (ψευδώνυμο -alias) της σελίδας μας που καταλήγει σε *.mysch.gr. Μπορούμε, για περισσότερη ευκολία, να χρησιμοποιούμε και αυτό.
Ό,τι περιγράφεται στο παραπάνω βίντεο αφορά τη διαχείριση της ιστοσελίδας σε… τεχνικό, ας πούμε, επίπεδο και όχι σε ό,τι αφορά το καθεαυτό περιεχόμενό της. Στη διαχείριση του WordPress μπαίνουμε πληκτρολογώντας onoma-xristi.sites.sch.gr/wp-admin, όπου εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη.
Συνήθως, η σύνδεση στο webhost.sch.gr δε θα γίνεται συχνά. Όλη η διαχείριση της σελίδας (αισθητικές ρυθμίσεις, ενημέρωση, αναβαθμίσεις) γίνεται από το περιβάλλον διαχείρισης του WordPress.
Σε επόμενο “μάθημα” θα δούμε πως κάνουμε τις βασικές ρυθμίσεις του WordPress και κυρίως πως αρχίζουμε να δομούμε το περιεχόμενό μας.